Umów się na wizytę:

531 270 891

lub zostaw wiadomość

Artykuły

Wegetarianizm od małego a prawidłowy rozwój organizmu

Wegetarianizm z jednej strony sposób odżywiania opierający się na wyeliminowaniu z diety mięsa oraz ryb, z drugiej styl życia oraz postrzegania świata, bliski panującej ekomodzie. Naturalne więc, że rodzice, którzy sami nie jedzą mięsa, nie karmią nim najmłodszych. Zainteresowanie wegetarianizmem wydaje się wzrastać, a wiele restauracji i stołówek przedstawia szeroki wybór dań. Dodatkowo nastąpił znaczący wzrost sprzedaży produktów spożywczych atrakcyjnych dla wegetarian, dlatego coraz więcej
z nas decyduje się na dietę bezmięsną.

Wegetarianizm w ciąży – odżywianie i suplementacja

American Dietetic Association ogłosiła w 2009 roku, że dobrze zaplanowana dieta wegetariańska jest odpowiednia we wszystkich stadiach życia, włącznie z okresem ciąży, niemowlęctwa, dzieciństwa i dorastania. Środowiska lekarskie dawno już porzuciły myśl o diecie mięsnej, jako jedynej słusznej dla ciężarnej mamy i maluchów. Istotnym warunkiem jest, aby kobieta stosowała dietę roślinną przynajmniej pół roku wcześniej przed zajściem w ciąże i znała zapotrzebowanie swojego organizmu. Niewskazana jest zmiana sposobów żywienia, gdyż może to spowodować zagrożenie powodujące uszkodzenie płodu. Waga urodzeniowa noworodków wegetarianek jest podobna do noworodków niewegetarianek i zgodna z wszelkimi normami.
Ciąża mamy będącej na diecie roślinnej nie wymaga skomplikowanych sposobów układania codziennego jadłospisu, jak każda narażona jest na niedobory dlatego, tak ważna jest indywidualna suplementacja. Przed ciążą należy pamiętać o produktach bogatych w witaminę B12, cynk, kwas foliowy oraz zwrócić uwagę na suplementacja DHA i obecność w codziennej diecie prekursora- kwasu linolenowego. Wpływa on na rozwój mózgu oraz oczu, a wartości kwasu znacznie różnią się u mam będących na odmiennych dietach. Można je znaleźć np. w siemieniu lnianym oraz olejach, wykluczając z diety kwasy typu trans które hamują produkcję DHA.
Kobiety ciężarne należą do grupy zwiększonego ryzyka niedoboru witaminy D, który w okresie ciąży wywołuje negatywny wpływ na zdrowie mam, płodu oraz noworodka. Dodatkowo niedobór jodu może być przyczyną wielu schorzeń dziecka, takich jak wady wrodzone czy zaburzenia rozwoju psychomotorycznego. Ciężarne wegetarianki, tak jak wszystkie przyszłe mamy, potrzebują teraz więcej wapnia oraz żelaza, ale dobrze zaplanowane posiłki wegetariańskie pokryją dzienne zapotrzebowanie. Warto pamiętać, aby każda dodatkowa suplementacja była skonsultowana
z lekarzem.

Żywienie Twojego Dziecka

Mleko mam będących na diecie wegetariańskiej ma bardzo podobny skład do mleka niewegetarianek i powinno pokrywać zapotrzebowanie żywieniowe dziecka. Zgodnie z wytycznymi WHO, Amerykańskiej Akademii Pediatrii i grup ekspertów niemowlęta powinny być karmione wyłącznie mlekiem matki przez pierwsze 6 miesięcy życia. Od początku 7 miesiąca dodatkowo zalecane jest wprowadzanie pokarmów uzupełniających. Wskazane jest unikanie mleka ryżowego, sojowego i innych zastępników mleka koziego
i krowiego. Posiadają zbyt małe ilość makro i mikro składników odżywczych, które są bardzo ważne w początkowym rozwoju młodego organizmu. Mimo, że najskuteczniejszą metodą zapobiegania alergii pokarmowej jest karmienie piersią to u 0,5 % niemowląt tak karmionych występują niepożądane objawy. Dla dzieci zagrożonych alergią i będących na dietach eliminacyjnych preparatami mlekozastępczymi, są hydrolizaty białkowe i preparaty sojowe.
Na etapie wprowadzania produktów stałych, gdy dziecko ma 6-8 miesięcy, za zgodą lekarza jadłospis można wzbogacić o produkty bogate w białko. Do zamienników produktów mięsnych zaliczamy: tofu, rośliny strączkowe, jogurty sojowe, gotowane jajka, a zbiegiem czasu kolejne produkty, które zapewnią odpowiedni bilans odżywczy. Do ukończenia drugiego roku życia nie należy ograniczać ilości tłuszczu w diecie. Warto opierać dietę na tłuszczach nienasyconych znajdujących się w produktach pochodzenia roślinnego na przykład w oliwie z oliwek, oraz tłuszczach nasyconych zawartych w krowim mleku i nabiale.

Zapotrzebowanie młodego organizmu

Zapotrzebowanie na dodatkowe źródła witaminy B12, żelaza oraz cynku różni się u niemowląt wegetariańskich i tych będących na standardowym żywieniu. Wraz z rozwojem dziecka rodzic powinien przywiązywać wagę do dobrych źródeł wapnia, żelaza wspomagającego produkcję czerwonych krwinek, cynku koniecznego do prawidłowego wzrostu, rozwoju i odporności organizmu. Wybór odpowiedniego sposobu przyrządzania potrawy ma ogromne znacznie. Wpływa przede wszystkim na wartość odżywczą oraz na stopień w jakim składniki zostaną wykorzystane przez organizm. Wśród technik polecanych znalazły się: gotowanie tradycyjne, gotowanie na parze, pieczenie oraz grillowanie.
W diecie roślinnej trudnością staje się pokrycie dziennego zapotrzebowania na białko ze względu na nieumiejętne łączenie posiłków z pokarmów roślinnych dlatego, tak ważna jest odpowiednia wiedza lub zbilansowana dieta przez specjalistę. Badania potwierdzają, że dzieci na diecie wegetariańskiej mają prawidłowy rozwój, masę i wzrost mimo, że mali wegetarianie są często szczuplejsi od rówieśników.
Z badań wynika, że na diecie wegetariańskiej powinny być poddani częstej kontroli poziomu żelaza z uwzględnieniem odpowiedniej suplementacji. Jego niedobory są najczęstszą przyczyną niedokrwistości, niekorzystnie wpływają na rozwój fizyczny i umysłowy dziecka. Zalecane spożycie żelaza dla wegetarian jest 1,8 raza większe, niż dla niewegetarian z powodu niższej biodostępności tego pierwiastka w diecie bezmięsnej. Kontrolą należy objąć również poziom witaminy B12 niezbędnej czerwonym krwinkom i nerwom. U dzieci będących na diecie roślinnej zwiększone jest również ryzyko erozji zębów czego główną przyczyną jest częstsza obecność w jadłospisie świeżych owoców
i warzyw.

Różne oblicza wegetarianizmu

Wegetarianizm tak jak każda dieta ma swoje plusy i minusy.
Z pewnością można stwierdzić, że jest ona niekompletna i to powinno zapalić w głowach rodziców czerwoną lampkę, bo wskazuje, że ich dziecko nie dostaje w posiłkach wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Nieprawidłowy sposób odżywiania może mieć poważne, zdrowotne konsekwencje na kolejnych etapach życia malucha. Odpowiednio zbilansowana dieta wymaga dużej wiedzy i umiejętności. Każdy rodzic musi pamiętać, że błędy popełniane codziennie kumulują się i mogą prowadzić do niedoborów w organizmie dziecka. Dodatkowo wiele substancji mineralnych lepiej wchłania się
z mięsa niż z jego zamienników. Problemem staje się również białko mimo, iż roślinne i zwierzęce budują te same aminokwasy, ale w zupełnie innych proporcjach. Młody organizm, aby pokryć zapotrzebowanie w szczególności na aminokwasy egzogenne, musi spożywać objętościowo większe porcję. Jak wiadomo w jadłospisie kilkulatka powinny znaleźć się tylko produkty lekkostrawne, a zamienniki mięsne należą do silne wzdymających, dlatego też mogą pojawić się trudności w karmieniu dziecka. Dodatkowo dieta wegetariańska oparta na podaży białka sojowego predysponuje do rozwoju alergii pokarmowej na ten składnik pokarmowy. Pozostaje, także problem cholesterolu którego dostarczają jedynie produkty zwierzęce, który u dzieci jest niezbędny do budowy błon komórkowych i osłonek nerwów, substancji wytwarzanych w mózgu i hormonów.
Niewątpliwie dobrą stroną diety wegetariańskiej jest mniejsza liczbą dzieci z otyłością. Rodzice przestrzegają zasad zdrowego żywienia, unikając produktów wysoko przetworzonych.
Z badań wynika, że co 7 kilkulatek ma problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, natomiast u dzieci na diecie bezmięsnej zachowane są odpowiednie proporcję.

Zdrowie dziecka jest najważniejsze

Do diety jakkolwiek uważamy ją za zdrową,nie należy przymuszać dzieci. Pamiętajmy, że że dopóki maluch ma kontakt tylko z rodziną, to może nie zauważać, że je coś innego niż większość jego rówieśników. Musimy się przygotować na trudne pytania ze strony dziecka oraz, jeśli będzie chciało spróbować czegoś innego, to należy mu na to pozwolić. Zgodnie z ideologią żywieniową, aby dziecko poszło w nasze żywieniowe ślady, należy to robić bardzo umiejętnie. Podstawowym warunkiem wychowania zgodnie z zasadami kuchni wegetariańskie jest właściwie ułożona
i zbilansowana dieta bez dodatku substancji konserwujących, sztucznych barwników, związków smakowych i zapachowych oraz kontrola pediatry i dietetyka.

Agnieszka Piotrowska – dietetyk
PIŚMIENNICTWO:
1. Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1 do 3 roku życia. Instytut Matki i Dziecka
2. http://www.empatia.pl/magazyn/stanowisko_ADA_2003_PL.pdf
3. http://www.czytelniamedyczna.pl/2351,zasady-prawidlowego-zywienia-dzieci-w-okresie-poniemowlecym.html
4. http://alergia.org.pl/lek.arch2/archiwum/06_02/pdf/2006_0207.pdf

Jak jeść z dzieckiem poza domem?

Zajęci karierą zawodową coraz mniej czasu mamy na gotowanie w domu. Wybór posiłków dostępnych poza domem jest obecnie bardzo szeroki, więc z chęcią z tego korzystamy. Nie zawsze wyjście z małym dzieckiem do restauracji jest łatwe, dlatego zobacz, co zrobić, aby jedzenie poza domem było przyjemnym i zdrowym doświadczeniem.

Po pierwsze upewnij się, że twoje dziecko nie „umiera z głodu”. Głodne dzieci są niespokojne, a to oznacza, że oczekiwanie na stolik i jedzenie nie będzie zbyt przyjemne. Jeśli wyjście jest spontaniczne i nie masz czasu, by cokolwiek zaplanować, weź ze sobą jabłko, trochę suszonych owoców lub wafle ryżowe. Ta nieduża przekąska pozwoli dziecku zaspokoić pierwszy głód.

W sytuacji, gdy wyjście do restauracji jest z góry zaplanowane, dopilnuj by dzieci były w tym dniu wypoczęte. Jeśli cały dzień spędziliście w biegu i dzieci są zmęczone, istnieje duże prawdopodobieństwo, że będą marudne.

Dobrym pomysłem jest wybranie miejsca, w którym twoje dziecko dostanie jakieś zajęcie. Małe dzieci szybko się nudzą, co może utrudnić pobyt w restauracji. Coraz więcej restauracji wychodzi naprzeciw rodzinom z dziećmi i można w nich znaleźć kredki, kolorowanki, zabawki, stoliki z koralikami itp. Jeśli twoje dziecko niespecjalnie to interesuje, sama zadbaj o zajęcie dla niego. Przydatne mogą być książki, małe samochodziki lub figurki do zabawy, a garść słomek może zastąpić bierki.

Jeżeli podejrzewasz, że twoje dziecko nie będzie chciało zjeść niczego z menu, przynieś ze sobą coś do jedzenia. Możesz też porozmawiać wcześniej z dzieckiem na temat tego, jakiego rodzaju potraw może oczekiwać, żeby nie było zbytnio zaskoczone.

Wiele restauracji oferuje specjalne menu dla dzieci Bywa tak, że dziecko wciąż chciałoby jeść tę samą potrawę. Jeśli chcesz, by spróbowało również innych, czytając kartę dań, możesz to robić selektywnie i proponować także potrawy ze zwykłego menu. Oczywiście możesz tak robić tylko do czasu, gdy twoje dzieci nie nauczą się dobrze czytać:)

Zaplanuj również co będziecie pili. Zestawy dla dzieci zawierają zazwyczaj jakiś napój. Jeśli twoje dziecko na co dzień nie pija słodkich napojów, możesz mu pozwolić od czasu do czasu zaszaleć i zamówić jakiś napój gazowany. Uważaj jednak: jeśli dziecko wypije go za dużo, będzie po obiedzie! Możesz też oczywiście zamówić wodę, sok lub mleko. Aby dziecko poczuło, że pije coś wyjątkowego, poproś o mleko czekoladowe lub sok z odrobiną wody gazowanej.

Jeśli masz małe dziecko, które przechodzi właśnie „bunt dwulatka”, jest to najgorszy moment na wyjście do restauracji, ponieważ maluch w dużym stopniu będzie absorbował Twoją uwagę i czas. W tym przypadku trzymajcie się miejsc nastawionych na wizyty dzieci lub zostawcie je w domu z nianią lub dziadkami.

Gdy twoje dziecko je niewiele, ale nie jest wybredne, możesz zamówić mu tylko przystawkę lub pozwolić jeść z twojego talerza. Dzięki temu zaoszczędzisz sobie i stresu, i pieniędzy.

Jeśli chcesz się dowiedzieć, jakie potrawy wybierać dla dziecka, gdy jecie poza domem, zapraszam do zapoznania się z drugą częścią artykułu: Co jeść z dzieckiem poza domem?

mgr Katarzyna Pałubicka, dietetyk

Świadomy rodzic, czyli różnice w diecie 3.latka i 10.latka

Dzieciństwo to nie tylko okres intensywnego rozwoju młodego organizmu, ale również czas na naukę prawidłowych nawyków żywieniowych. Z tego powodu warto poświęcić mu uwagę i świadomie podejść do tematu żywienia. Jeśli chcesz się dowiedzieć, czym i dlaczego różni się żywienia dziecka w wieku 3 i 10 lat, przeczytaj tekst poniżej.

czytaj więcej

Żywienie dzieci – wskazówki dla rodziców

Dzieci zaliczane są do grupy osób najbardziej narażonych na skutki nieprawidłowego żywienia. Niedobór, bądź też nadmiar energii czy innych składników odżywczych w diecie dziecka wywiera bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu… czytaj więcej

Zasady gotowania z dzieckiem

Podczas przygotowywania posiłków dla rodziny warto zaprosić do pomocy w kuchni dzieci. Jest to dla nich świetna okazja do zabawy, nauki oraz testowania różnych produktów, a tym samym wyrabiania sobie już od małego kulinarnych smaków i nawyków… czytaj więcej

Wyłącz telewizor- celebruj posiłki

Siła telewizji jest niesłychana. Każdy z nas wie, jak potrafi wciągnąć to, co pokazuje nam magiczny ekran. Często żyjemy tym, czym żyją bohaterowie ulubionych seriali. Niejednokrotnie plan dnia dziecka dostosowujemy do pory emisji jego ulubionej bajki… czytaj więcej

Tornister dziecka, czyli co zabrać na drugie śniadanie

Gdy nasze dziecko idzie co szkoły nie mamy już całkowitej kontroli nad tym co i w jakich ilościach w niej zje. Pamiętajmy jednak, że to my komponujemy podstawowy posiłek do szkoły dla naszej pociechy… czytaj więcej

Jak zapobiec alergii pokarmowej u dzieci

Czy możesz zapobiec rozwojowi alergii pokarmowej u Twojego Dziecka? Dowiedz się co możesz zrobić dla Twojego Dziecka już dziś aby zminimalizować ryzyko rozwoju alergii pokarmowej! czytaj więcej

Refluks u małych dzieci. Jak sobie pomóc dietą?

O refluksie żołądkowo-przełykowym mówimy wtedy, gdy dochodzi do wstecznego przemieszczania się zawartości żołądka do przełyku. Zjawisko to jest spowodowane opóźnionym opróżnianiem żołądka oraz zmniejszeniem napięcia zwieracza dolnego przełyku… czytaj więcej

1 2

Zapamiętaj!

Najzdrowsze tłuszcze to tłuszcze roślinne – oliwa, oleje i nasiona roślin np. słonecznik.