Umów się na wizytę:

531 270 891

lub zostaw wiadomość

Świadomy rodzic, czyli różnice w diecie 3.latka i 10.latka

iStock_000012082540Small

Podobieństwa…

Niezależnie od wieku dziecka codzienny jadłospis powinien składać się z produktów wysokiej jakości. Zapewni to dostarczenie rozwijającemu się organizmowi niezbędnych składników odżywczych. Dzieci powinny spożywać 5 urozmaiconych posiłków dziennie – 3 główne (śniadanie, obiad i kolację) oraz 2 uzupełniające (II śniadanie i podwieczorek). Warto już od najmłodszych lat zwracać uwagę na regularne pory jedzenia oraz unikanie przekąsek w ciągu dnia, szczególnie tych wysokokalorycznych i wysokoprzetworzonych.

Żywienie dziecka w wieku 3 lat

Dziecko 3. letnie rozpoczyna swoją przygodę ze smakowaniem nowych produktów. Zwiększają się jego zdolności poznawcze i ciekawość świata. W jadłospisie należy uwzględniać produkty z każdej grupy, tak, aby był on jak najbardziej urozmaicony. Istotną kwestią jest wypijanie przez dziecko płynów w ciągu dnia. Zapotrzebowanie malucha w tym wieku to około 1 litr, najlepiej, aby było realizowane poprzez wypijanie wody. Wiek 3 lat to również dobry moment na świadome zmniejszanie znaczenia smaku słodkiego w żywieniu dziecka.

Żywienie dziecka w wieku 10 lat

Dziecko w wieku szkolnym poprzez intensywny rozwój fizyczny i umysłowy ma znacznie wyższe dziennie normy na energię i składniki budulcowe. Źródłem białka w jadłospisie powinny być pełnowartościowe produkty, takie jak: mięso, ryby, jaja, nabiał i warzywa strączkowe. W wieku szkolnym warto również zwiększyć znaczenie drugiego śniadania spożywanego w szkole. Zapotrzebowanie na płyny wynosi wówczas 1,5-2 litry na dobę. Na każdym etapie życia zapotrzebowanie to najlepiej zapewniać poprzez wypijanie wody oraz herbat ziołowych, owocowych zamiast napojów słodzonych.

…i różnice

Dziecko w wieku 3 lat waży przeciętnie 12 kg, natomiast 10.latek ponad 3.krotnie więcej. Główną różnicą w żywieniu dzieci 3 i 10 letnich jest ich zapotrzebowanie na energię i składniki odżywcze. Dziecko 3.letnie powinno spożyć około 1000 kilokalorii w ciągu dnia, natomiast 10.letnie już nawet od 2000 do 2500 w zależności od aktywności fizycznej! Zapotrzebowanie na ilość białka w diecie jest zależne od masy ciała dziecka (niezależnie od wieku wynosi ono około 1grama na 1 kilogram masy ciała). Dziecko 3.letnie ma poza tym ponadto nieco większe procentowe zapotrzebowanie na tłuszcze. Różne jest również zapotrzebowanie na witaminy i składniki mineralne. O ile normy na witaminy nie różnią się o wiele, to ilość składników mineralnych w tych grupach wiekowych wzrasta 2-3.krotnie.

Zagrożenia – co z wartością energetyczną diety?

Nieprawidłowo skomponowany jadłospis – tzn. niezbilansowany pod względem wartości energetycznej i odżywczej – stanowi niebezpieczeństwo dla rozwoju, funkcjonowania oraz zdrowia dziecka. Zbyt mała ilość dostarczonej energii powoduje obniżenie sprawności fizycznej i intelektualnej, a w dalszej perspektywie niedobór masy ciała i wzrostu. Z drugiej strony – dostarczanie dziecku zbyt wielu kilokalorii w ciągu dnia będzie skutkowało nadmiarem masy ciała. Taki niekontrolowany przyrost będzie efektem nie tylko za dużych porcji, ale również nieregularnego sposobu żywienia.

Tłuszcze i witamina D – zagrożenia wynikające z niedoboru

Warto pamiętać o tym, że tłuszcze są cennym składnikiem odżywczym w diecie dzieci (szczególnie tłuszcze roślinne i z ryb) i nie należy ich drastycznie ograniczać w obawie o przytycie. Jeżeli będzie ich zbyt mało w jadłospisie, wówczas wzrasta prawdopodobieństwo niedoborów witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Należy do nich tak ważna dla budowy kości witamina D. W naszej szerokości geograficznej każde dziecko (i dorośli również!) powinno przyjmować suplementy witaminy D!

Witaminy i składniki mineralne dla mocnych kości i prawidłowego rozwoju

Szczególnie ważne dla rozwoju młodego organizmu są witaminy A, D, E i K oraz witaminy z grupy B. Niedobory wywołają konsekwencje w postaci zaburzeń wzrostu, ale także zdolności poznawczych. Składniki takie jak wapń i fosfor, których źródłem są głównie nabiał oraz mięso i przetwory mięsne, a także rośliny strączkowe to niezbędny składnik dla budowy zdrowych kości. Magnez natomiast to konieczny element dla rozwijającego się układu nerwowego. Należy również pamiętać o dostarczaniu z dietą żelaza – jego najlepszym źródłem są produkty mięsne. Żelazo to składnik hemoglobiny, bez której odpowiedniego stężenia młody organizm nie będzie w stanie się prawidłowo rozwijać.

Nawyki żywieniowe

Zagrożeniem podczas rozwoju dziecka jest niewykorzystywanie jego zdolności do próbowania nowych produktów, potraw czy konsystencji. Takie działanie może wywołać neofobię oraz zaburzenia odżywiania w przyszłości. Nieprawidłowo ukształtowane w dzieciństwie nawyki żywieniowe wpłyną na wybory podejmowane w dorosłości, a to z kolei wywoła efekt w jakości życia i zdrowia.

Podsumowanie

Każde dziecko, nawet w grupie rówieśniczej, jest inne. Dlatego też jadłospis dziecka powinien być indywidualnie dostosowany do jego stopnia rozwoju. Zasady zdrowego żywienia obowiązują każdego, niezależnie od wieku. Warto jednak pamiętać o różnicach i zmieniających się potrzebach żywieniowych dzieci w poszczególnych grupach wiekowych. W razie wątpliwości zawsze warto umówić się na konsultację z dietetykiem.

Ewelina Gumiela, dietetyk

Zapamiętaj!

Jedz 4 lub 5 posiłków. Twój brzuszek lubi jeść o stałych porach.