Umów się na wizytę:

531 270 891

lub zostaw wiadomość

Tornister dziecka, czyli co zabrać na drugie śniadanie

Gdy nasze dziecko idzie co szkoły nie mamy już całkowitej kontroli nad tym co i w jakich ilościach w niej zje. Pamiętajmy jednak, że to my komponujemy podstawowy posiłek do szkoły dla naszej pociechy. Dlatego zadbajmy oto, aby był on pełnowartościowy – wtedy nawet jeśli dziecko poczęstuje się czymś małowartościowym w szkole, będzie miało to mniejsze znaczenie. Tylko od nas zależy jaki posiłek dziecko znajdzie w plecaku na drugie śniadanie. Powinniśmy wpajać naszym dzieciom na tyle świadome zachowania żywieniowe, aby umiały przeciwstawić się modzie i reklamom. Urozmaicone, kolorowe, smaczne i ciekawe posiłki staną się dla naszych dzieci dużo bardziej atrakcyjne niż fast-foody czy słodycze. Uświadomienie dziecku faktu, iż zdrowie i szczupła sylwetka zależy m.in. od tego co jemy może mieć duży wpływ na to co samo wybierze kiedy będzie miało skomponować lub kupić sobie posiłek do szkoły.

CO WARTO ZABRAĆ DO SZKOŁY NA DRUGIE ŚNIADANIE:

1. Warzywo: rzodkiewki, pomidorki koktajlowe, obrane marchewki, kolorowe słupki papryki, ogórki kiszone, plastry kalarepy/ rzepy;
i/lub
Owoc: banan, nektarynka, jabłko, mandarynka (2 sztuki), winogrona (6-8 sztuk), śliwki i inne

2. Kanapka: ser żółty, sałata, pomidor/
szynka dobrej jakości, ogórek, liście świeżej bazylii/
twarożek, rzodkiewka, szczypiorek/
łosoś wędzony, sałata, ogórek
(najlepiej z pełnoziarnistym/ razowym chlebem/ bułką typu graham)
lub
Produkt mleczny: jogurt naturalny, musli, suszone owoce (żurawina, morele, rodzynki, śliwki)/ jogurt owocowy (z kawałkami owoców, bez barwników)/ kefir/ maślanka/ serek homogenizowany

3. Napój: woda niegazowana/ woda niegazowana z dodatkiem plastrów cytryny/ świeżej mięty/ sok owocowy jednodniowy/ herbata

Pamiętajmy, aby działać „z głową”. Wpajanie dzieciom dobrych nawyków żywieniowych to nie: wyrywanie dziecku batonika, zakazywanie wypicia puszki coca-coli…. Dużo lepsze jest wytłumaczenie dziecku, iż batonik na który ma ochotę jest mało wartościowy, ale jeśli ma na niego wielką chęć od czasu do czasu może po niego sięgnąć. Poza tym postarajmy się i przygotowujmy samodzielnie „słodkości” dla dzieci- ciastka owsiane, batoniki musli czy desery z owocami. Poniżej przykładowy przepis na domowe batoniki, które również nadają się, aby raz w tygodniu dziecko mogło wziąć dodatkowo do szkoły lub zjeść na podwieczorek w domu:

DOMOWE BATONY MUSLI

  • 1,5 szklanki płatków owsianych górskich
  • ¾ mieszanki prażonych orzechów ziemnych (nie solonych!!!) i nasion słonecznika (sprawdzają się również migdały, orzechy laskowe);
  • 6 łyżek suszonej żurawiny (sprawdzają się również rodzynki lub morele)
  • 2 łyżki płynnego miodu pszczelego
  • 2 średnie jabłka (np. antonówki)

Przygotowanie:

Orzechy i słonecznik prażymy na suchej patelni. Jabłka myjemy, obieramy i ścieramy na drobnej tarce. Dodajemy do jabłek miód, płatki owsiane i suszone owoce, dokładnie mieszamy. Masę zostawiamy na noc w lodówce. Następnego dnia dodajemy do niej uprażone orzechy i nasiona. Całość wysypujemy na małą blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia i ugniatamy, by masa była zbita. Pieczemy przez 30 minut w 180 stopniach. Odstawiamy do ostygnięcia i kroimy na batoniki.

Jednym z najgorszych błędów popełnianych przez rodziców jest nagradzanie i karanie dziecka przy użyciu jedzenia. Niedopuszczalne są: batoniki do szkoły za to, że dziecko zjadło śniadanie, coca-cola do szkoły za to, że dostało wczoraj piątkę czy pączek, bo odrobiło lekcje bez błędów. Dużo większą nagrodą dla dziecka jest wspólne przygotowanie obiadu czy pikniku lub ciastek… naprawdę.

Katarzyna Grzelecka, Aleksandra Kubacka

Zapamiętaj!

Pij dużo mleka i produktów mlecznych, bo zawierają dużo wapnia, które potrzebne jest do budowy mocnych kości i zdrowych zębów.