Umów się na wizytę:

531 270 891

lub zostaw wiadomość

Wegetarianizm od małego a prawidłowy rozwój organizmu

wegetarianizm a dzieci, wegetarianizm dzieci

Wegetarianizm z jednej strony sposób odżywiania opierający się na wyeliminowaniu z diety mięsa oraz ryb, z drugiej styl życia oraz postrzegania świata, bliski panującej ekomodzie. Naturalne więc, że rodzice, którzy sami nie jedzą mięsa, nie karmią nim najmłodszych. Zainteresowanie wegetarianizmem wydaje się wzrastać, a wiele restauracji i stołówek przedstawia szeroki wybór dań. Dodatkowo nastąpił znaczący wzrost sprzedaży produktów spożywczych atrakcyjnych dla wegetarian, dlatego coraz więcej
z nas decyduje się na dietę bezmięsną.

Wegetarianizm w ciąży – odżywianie i suplementacja

American Dietetic Association ogłosiła w 2009 roku, że dobrze zaplanowana dieta wegetariańska jest odpowiednia we wszystkich stadiach życia, włącznie z okresem ciąży, niemowlęctwa, dzieciństwa i dorastania. Środowiska lekarskie dawno już porzuciły myśl o diecie mięsnej, jako jedynej słusznej dla ciężarnej mamy i maluchów. Istotnym warunkiem jest, aby kobieta stosowała dietę roślinną przynajmniej pół roku wcześniej przed zajściem w ciąże i znała zapotrzebowanie swojego organizmu. Niewskazana jest zmiana sposobów żywienia, gdyż może to spowodować zagrożenie powodujące uszkodzenie płodu. Waga urodzeniowa noworodków wegetarianek jest podobna do noworodków niewegetarianek i zgodna z wszelkimi normami.
Ciąża mamy będącej na diecie roślinnej nie wymaga skomplikowanych sposobów układania codziennego jadłospisu, jak każda narażona jest na niedobory dlatego, tak ważna jest indywidualna suplementacja. Przed ciążą należy pamiętać o produktach bogatych w witaminę B12, cynk, kwas foliowy oraz zwrócić uwagę na suplementacja DHA i obecność w codziennej diecie prekursora- kwasu linolenowego. Wpływa on na rozwój mózgu oraz oczu, a wartości kwasu znacznie różnią się u mam będących na odmiennych dietach. Można je znaleźć np. w siemieniu lnianym oraz olejach, wykluczając z diety kwasy typu trans które hamują produkcję DHA.
Kobiety ciężarne należą do grupy zwiększonego ryzyka niedoboru witaminy D, który w okresie ciąży wywołuje negatywny wpływ na zdrowie mam, płodu oraz noworodka. Dodatkowo niedobór jodu może być przyczyną wielu schorzeń dziecka, takich jak wady wrodzone czy zaburzenia rozwoju psychomotorycznego. Ciężarne wegetarianki, tak jak wszystkie przyszłe mamy, potrzebują teraz więcej wapnia oraz żelaza, ale dobrze zaplanowane posiłki wegetariańskie pokryją dzienne zapotrzebowanie. Warto pamiętać, aby każda dodatkowa suplementacja była skonsultowana
z lekarzem.

Żywienie Twojego Dziecka

Mleko mam będących na diecie wegetariańskiej ma bardzo podobny skład do mleka niewegetarianek i powinno pokrywać zapotrzebowanie żywieniowe dziecka. Zgodnie z wytycznymi WHO, Amerykańskiej Akademii Pediatrii i grup ekspertów niemowlęta powinny być karmione wyłącznie mlekiem matki przez pierwsze 6 miesięcy życia. Od początku 7 miesiąca dodatkowo zalecane jest wprowadzanie pokarmów uzupełniających. Wskazane jest unikanie mleka ryżowego, sojowego i innych zastępników mleka koziego
i krowiego. Posiadają zbyt małe ilość makro i mikro składników odżywczych, które są bardzo ważne w początkowym rozwoju młodego organizmu. Mimo, że najskuteczniejszą metodą zapobiegania alergii pokarmowej jest karmienie piersią to u 0,5 % niemowląt tak karmionych występują niepożądane objawy. Dla dzieci zagrożonych alergią i będących na dietach eliminacyjnych preparatami mlekozastępczymi, są hydrolizaty białkowe i preparaty sojowe.
Na etapie wprowadzania produktów stałych, gdy dziecko ma 6-8 miesięcy, za zgodą lekarza jadłospis można wzbogacić o produkty bogate w białko. Do zamienników produktów mięsnych zaliczamy: tofu, rośliny strączkowe, jogurty sojowe, gotowane jajka, a zbiegiem czasu kolejne produkty, które zapewnią odpowiedni bilans odżywczy. Do ukończenia drugiego roku życia nie należy ograniczać ilości tłuszczu w diecie. Warto opierać dietę na tłuszczach nienasyconych znajdujących się w produktach pochodzenia roślinnego na przykład w oliwie z oliwek, oraz tłuszczach nasyconych zawartych w krowim mleku i nabiale.

Zapotrzebowanie młodego organizmu

Zapotrzebowanie na dodatkowe źródła witaminy B12, żelaza oraz cynku różni się u niemowląt wegetariańskich i tych będących na standardowym żywieniu. Wraz z rozwojem dziecka rodzic powinien przywiązywać wagę do dobrych źródeł wapnia, żelaza wspomagającego produkcję czerwonych krwinek, cynku koniecznego do prawidłowego wzrostu, rozwoju i odporności organizmu. Wybór odpowiedniego sposobu przyrządzania potrawy ma ogromne znacznie. Wpływa przede wszystkim na wartość odżywczą oraz na stopień w jakim składniki zostaną wykorzystane przez organizm. Wśród technik polecanych znalazły się: gotowanie tradycyjne, gotowanie na parze, pieczenie oraz grillowanie.
W diecie roślinnej trudnością staje się pokrycie dziennego zapotrzebowania na białko ze względu na nieumiejętne łączenie posiłków z pokarmów roślinnych dlatego, tak ważna jest odpowiednia wiedza lub zbilansowana dieta przez specjalistę. Badania potwierdzają, że dzieci na diecie wegetariańskiej mają prawidłowy rozwój, masę i wzrost mimo, że mali wegetarianie są często szczuplejsi od rówieśników.
Z badań wynika, że na diecie wegetariańskiej powinny być poddani częstej kontroli poziomu żelaza z uwzględnieniem odpowiedniej suplementacji. Jego niedobory są najczęstszą przyczyną niedokrwistości, niekorzystnie wpływają na rozwój fizyczny i umysłowy dziecka. Zalecane spożycie żelaza dla wegetarian jest 1,8 raza większe, niż dla niewegetarian z powodu niższej biodostępności tego pierwiastka w diecie bezmięsnej. Kontrolą należy objąć również poziom witaminy B12 niezbędnej czerwonym krwinkom i nerwom. U dzieci będących na diecie roślinnej zwiększone jest również ryzyko erozji zębów czego główną przyczyną jest częstsza obecność w jadłospisie świeżych owoców
i warzyw.

Różne oblicza wegetarianizmu

Wegetarianizm tak jak każda dieta ma swoje plusy i minusy.
Z pewnością można stwierdzić, że jest ona niekompletna i to powinno zapalić w głowach rodziców czerwoną lampkę, bo wskazuje, że ich dziecko nie dostaje w posiłkach wszystkich potrzebnych składników odżywczych. Nieprawidłowy sposób odżywiania może mieć poważne, zdrowotne konsekwencje na kolejnych etapach życia malucha. Odpowiednio zbilansowana dieta wymaga dużej wiedzy i umiejętności. Każdy rodzic musi pamiętać, że błędy popełniane codziennie kumulują się i mogą prowadzić do niedoborów w organizmie dziecka. Dodatkowo wiele substancji mineralnych lepiej wchłania się
z mięsa niż z jego zamienników. Problemem staje się również białko mimo, iż roślinne i zwierzęce budują te same aminokwasy, ale w zupełnie innych proporcjach. Młody organizm, aby pokryć zapotrzebowanie w szczególności na aminokwasy egzogenne, musi spożywać objętościowo większe porcję. Jak wiadomo w jadłospisie kilkulatka powinny znaleźć się tylko produkty lekkostrawne, a zamienniki mięsne należą do silne wzdymających, dlatego też mogą pojawić się trudności w karmieniu dziecka. Dodatkowo dieta wegetariańska oparta na podaży białka sojowego predysponuje do rozwoju alergii pokarmowej na ten składnik pokarmowy. Pozostaje, także problem cholesterolu którego dostarczają jedynie produkty zwierzęce, który u dzieci jest niezbędny do budowy błon komórkowych i osłonek nerwów, substancji wytwarzanych w mózgu i hormonów.
Niewątpliwie dobrą stroną diety wegetariańskiej jest mniejsza liczbą dzieci z otyłością. Rodzice przestrzegają zasad zdrowego żywienia, unikając produktów wysoko przetworzonych.
Z badań wynika, że co 7 kilkulatek ma problem z utrzymaniem prawidłowej masy ciała, natomiast u dzieci na diecie bezmięsnej zachowane są odpowiednie proporcję.

Zdrowie dziecka jest najważniejsze

Do diety jakkolwiek uważamy ją za zdrową,nie należy przymuszać dzieci. Pamiętajmy, że że dopóki maluch ma kontakt tylko z rodziną, to może nie zauważać, że je coś innego niż większość jego rówieśników. Musimy się przygotować na trudne pytania ze strony dziecka oraz, jeśli będzie chciało spróbować czegoś innego, to należy mu na to pozwolić. Zgodnie z ideologią żywieniową, aby dziecko poszło w nasze żywieniowe ślady, należy to robić bardzo umiejętnie. Podstawowym warunkiem wychowania zgodnie z zasadami kuchni wegetariańskie jest właściwie ułożona
i zbilansowana dieta bez dodatku substancji konserwujących, sztucznych barwników, związków smakowych i zapachowych oraz kontrola pediatry i dietetyka.

Agnieszka Piotrowska – dietetyk
PIŚMIENNICTWO:
1. Poradnik żywienia dziecka w wieku od 1 do 3 roku życia. Instytut Matki i Dziecka
2. http://www.empatia.pl/magazyn/stanowisko_ADA_2003_PL.pdf
3. http://www.czytelniamedyczna.pl/2351,zasady-prawidlowego-zywienia-dzieci-w-okresie-poniemowlecym.html
4. http://alergia.org.pl/lek.arch2/archiwum/06_02/pdf/2006_0207.pdf

Zapamiętaj!

W języku są kubki smakowe dzięki, którym odczuwasz smak jedzenia.