Umów się na wizytę:

531 270 891

lub zostaw wiadomość

Wyłącz telewizor- celebruj posiłki

Czy lubisz telewizję?

Siła telewizji jest niesłychana. Każdy z nas wie, jak potrafi wciągnąć to, co pokazuje nam magiczny ekran. Często żyjemy tym, czym żyją bohaterowie ulubionych seriali. Niejednokrotnie plan dnia dziecka dostosowujemy do pory emisji jego ulubionej bajki. Telewizja zatem ma wpływ na nas samych i nasze dzieci. Ale dopóki są małe, to my powinniśmy decydować – jak znaczący.

Zagrożenia szklanego ekranu dla naszego dziecka

Powinniśmy sobie uświadomić iż pierwsze lata życia, to gwałtowny rozwój wszystkich zmysłów małego człowieka. Nasze dziecko poznaje wówczas świat dotykiem, smakuje go i wącha. Tym lepiej orientuje się w świecie zewnętrznym im wrażliwsze są jego zmysły. Telewizor nie ma możliwości emitowania smaków ani zapachów. Pobudza jedynie wzrok i słuch, pozostawiając inne zmysły daleko w tyle.

Nasze dziecko często oglądając film w telewizji traci kontakt z teraźniejszością. Otaczający je świat nagle znika, liczy się tylko przecież to, co na ekranie. Wówczas jego oddech się spłyca i dochodzi do spowolnienia metabolizmu. Gdy zaproponujemy dziecku coś do jedzenia, najchętniej sięga po to „najmniej zdrowe” ( np. chipsy, żelki itp.). W takiej sytuacji dziecko niejednokrotnie „chrupie”, nie zwracając uwagi na to, czy właściwie odczuwa głód. Stąd Jego droga do otyłości może być niebywale krótka…

Czy reklamy jedzenia w telewizji mogą zwiększyć apetyt u Twojego dziecka?

Okazuje się, że reklamy jedzenia pojawiające się w telewizji zwiększają konsumpcję. Mają tym samym olbrzymi wpływ na nawyki żywieniowe Twojego dziecka. W przeprowadzonych badaniach psychologicznych ustalono, że dzieci z nadwagą ciała zwiększają spożycie jedzenia o ponad 100% właśnie po tym, jak obejrzą reklamy produktów żywnościowych w telewizji. Istnieje zatem silny związek między podatnością na przejadanie się a emitowaniem reklam telewizyjnych, które promują artykuły żywnościowe.
Pamiętaj, że Twoje dziecko przyzwyczajone do ciągłego siedzenia przed telewizorem unika także ruchu na świeżym powietrzu. Nie chce bowiem tracić szansy zobaczenia czegoś „ciekawego” w telewizji, grając w piłkę czy biegając po podwórku. Po co ma się tam „męczyć”, skoro w dużo prostszy sposób może sobie dostarczyć rozrywki. Dietetycy i pediatrzy podkreślają iż znaczne ograniczenie aktywności fizycznej u dziecka ma zgubny wpływ na jego rozwój fizyczny. Skutkuje to bowiem otyłością, a w późniejszym czasie poważnymi chorobami.

Celebracja posiłków i praktyczne porady dietetyczne:

  • Od początku ustal zasady, jakie będą obowiązywały podczas jedzenia.
  • Jako rodzic zadbaj o spokojną atmosferę podczas posiłku.
  • Zasiądźcie razem z dzieckiem przy stole.
  • Znajdź czas, aby bez pośpiechu wspólnie z dzieckiem zjeść posiłek do końca.
  • Wyłącz telewizor i zadbaj o to, aby nic Was nie rozpraszało.
  • Mniejsze dziecko możesz posadzić w bezpiecznym foteliku, aby mogło się w pełni skoncentrować na jedzeniu.
  • Wprowadź zasadę jedzenia posiłków o konkretnych porach.
  • Nie zmuszaj Twojej pociechy do jedzenia, gdyż jej apetyt może zmieniać się z dnia na dzień.
  • Poświęcaj dużo czasu na wspólne posiłki.
  • Nie zezwalaj, aby dziecko podjadało między posiłkami, gdyż zmniejsza to jego apetyt na odżywcze danie.
  • Pozwól dziecku przyglądać się, jak przygotowujesz posiłki.
  • Pamiętaj, że poprzez zabawę kulinarną Twoje dziecko także zaczyna interesować się jedzeniem.

Mamo, Tato a co z Wami?

Nie tylko dziecko powinno stosować się do ustalonych wyżej zasad. Rodzice także powinni mieć na uwadze kilka prostych reguł. Niezwykle istotne jest, by nie omawiać nawyków żywieniowych dziecka w czasie posiłku lub przed nim. Niewskazane jest również przekupywanie lub zastraszanie dziecka, by zjadło przygotowane dla niego danie. Jeżeli chcesz omówić z maluchem zasady dotyczące zdrowego odżywiania, zrób to w innym czasie.

Zasady gotowania z dzieckiem.

 Postaraj się ograniczyć także długość posiłków. Dwadzieścia minut w zupełności wystarczy, by maluch się najadł. Jeśli dziecko skończy wcześniej, pochwal je i pozwól mu odejść od stołu.
Pamiętajcie drodzy rodzice, że na lepszą współpracę ze strony Waszego dziecka możecie liczyć wtedy, gdy traktujecie go poważnie i uwzględniacie jego preferencje żywieniowe.

Żywienie dzieci – wskazówki dla rodziców.

Zaproponujcie dziecku, by pomogło Wam zaplanować dania np. na najbliższy tydzień. W ten sposób macie okazję aby zachęcić go do spróbowania czegoś nowego. Poza tym, kulinarna zabawa to doskonała forma spędzenie z nim wspólnie czasu, którego niejednokrotnie Wam brakuje.

Opracowanie: Monika Turniak
Dietetyk

Zapamiętaj!

Kasza gryczana jest dobrym źródłem magnezu oraz błonnika.