Umów się na wizytę:

531 270 891

lub zostaw wiadomość

Żywienie dzieci – wskazówki dla rodziców

Dzieci zaliczane są do grupy osób najbardziej narażonych na skutki nieprawidłowego żywienia. Niedobór, bądź też nadmiar energii czy innych składników odżywczych w diecie dziecka wywiera bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Nieodpowiednia dieta w okresie wzrostu i rozwoju może powodować złe samopoczucie oraz zły stan zdrowia, a także niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje zdrowotne dla dziecka w przyszłości. Co więcej należy pamiętać, że w okresie dzieciństwa kształtowane są zwyczaje i nawyki żywieniowe, które najczęściej utrzymują się przez całe życie

Dzieci zaliczane są do grupy osób najbardziej narażonych na skutki nieprawidłowego żywienia. Niedobór, bądź też nadmiar energii czy innych składników odżywczych w diecie dziecka wywiera bardzo istotny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu. Nieodpowiednia dieta w okresie wzrostu i rozwoju może powodować złe samopoczucie oraz zły stan zdrowia, a także niesie za sobą bardzo poważne konsekwencje zdrowotne dla dziecka w przyszłości. Co więcej należy pamiętać, że w okresie dzieciństwa kształtowane są zwyczaje i nawyki żywieniowe, które najczęściej utrzymują się przez całe życie.

Praktyczne wskazówki dla rodziców

  • Dzieci w wieku szkolnym i młodsze zazwyczaj nie są w stanie zjeść dużego posiłku na raz. Dlatego też zdrowe żywienie polega na podaniu im pięciu mniejszych posiłków w ciągu całego dnia. Śniadanie, obiad oraz kolacja powinny być bardziej obfite, natomiast II śniadanie i podwieczorek powinny być lekkie.
  • Bardzo istotne jest również ustalenie określonych godzin spożywania posiłków i ich przestrzeganie.
  • Zadbajmy także o to, aby dziecko nie podjadało pomiędzy zaplanowanymi posiłkami. Pamiętajmy, że złe nawyki żywieniowe bardzo trudno zwalczyć!
  • W dużych ilościach na talerzach dzieci powinny gościć warzywa i owoce. Pamiętajmy, że najwięcej wartości odżywczych mają te spożywane w postaci surowej.
  • Preferuje się podawanie produktów bogatych w węglowodany złożone (pieczywo pełnoziarniste, kasze, makarony z pełnego ziarna).
  • Przynajmniej dwa razy w tygodniu powinna zostać podana ryba, aby dostarczać nienasyconych kwasów tłuszczowych.
  • Przynajmniej dwa posiłki dziennie powinny zawierać produkty mleczne bogate w wapń tj. mleko, jogurt, kefir.
  • Ważne jest zmniejszenie ilości soli i cukru dodawanych do przygotowywania posiłków. Dziecko, które nie jest nauczone smaku słonego czy słodkiego nie będzie się domagało słonych czy słodkich produktów w przyszłości.
  • Należy ograniczać słodycze, ostatecznie wybierać te „zdrowsze” tj. ciasteczka zbożowe pełnoziarniste, lody sorbetowe czy śmietankowe. Więcej na temat słodyczy przeczytasz w artykule: http://www.mojdietetyk.pl/artykuly/slodycze-w-diecie-twojego-dziecka.html
  • Nie należy zachęcać dzieci do jedzenia produktów wysoko przetworzonych takich jak: chrupki, chipsy, dania typu „fast food”.
  • Niezalecane jest podawanie napojów gazowanych, czy też sztucznie barwionych, można je zastąpić np. czystą wodą z dodatkiem kilku kropel soku z cytryny, świeżymi sokami owocowymi czy warzywnymi.
  • Rodzice nie powinni traktować jedzenia, jako formy nagrody za dobre zachowanie dziecka.

Jak zachęcić niejadka do jedzenia?

1. Uczyń talerz bardziej kolorowym np. poprzez dodatek różnych warzyw i owoców. To może zachęcić dzieci do spróbowania potraw, których zwykle unikają.

2. Opowiedz dziecku o zaletach nowego produktu już na dzień lub dwa przed jego przygotowaniem, zachęcając do spróbowania go.

3. Uczyń wspólny posiłek małą uroczystością. Jedz razem z dziećmi te same dania.

4. Zachęcaj dzieci do pomocy w przygotowywaniu potraw. Doświadczenie wskazuje, że będą je potem chętniej jeść.

Żywienie dzieci to bardzo odpowiedzialne zadanie. Więcej informacji na temat najczęściej popełnianych przez rodziców błędów żywieniowych znajdziesz w artykule: http://www.mojdietetyk.pl/artykuly/bledy-popelniane-w-zywieniu-dzieci.html

Danuta Marciniak

Zapamiętaj!

Kefiry i jogurty zawierają pożyteczne bakterie nazywane probiotykami. Usprawniają one pracę Twoich jelit.