Umów się na wizytę:

531 270 891

lub zostaw wiadomość

Słowniczek

Białko - zjadasz je jedząc mięso z : kurczaka, indyka, świnki i wołowinki. Występuje również w rybkach, groszku i fasoli. Buduje Twoje mięśnie i kości.

Węglowodany – zjadasz je w owocach, chlebie, makaronie, ryżu, kaszy i ziemniakach. Występują także w słodyczach, słodkich napojach i cukrze. Nie powinieneś jeść zbyt dużych ilości słodyczy i cukru, ponieważ węglowodany, które w nich występują nie są zdrowe.
Tłuszcze – zjadasz je razem z mięsem, produktami mlecznymi, masłem, olejami, orzechami i nasionami. Są również w niektórych batonach. Nie powinieneś zjadać zbyt dużych ilości tłuszczu, który pochodzi od zwierząt.

Błonnik pokarmowy – zjadasz go z warzywami, owocami, orzeszkami i nasionami. Występuje również w chlebie ciemnym z ziarenkami, brązowym makaronie, kaszach i ryżu. Powoduje, że Twoje jelita dobrze pracują i brzuszek dobrze się dzięki temu czuje.

Spożywanie - jedzenie posiłku.

Posiłek - to czas spędzony z rodziną, przy stole. Wszyscy jedzą wcześniej przygotowane, zdrowe dania. Mamy 5 podstawowych posiłków: pierwsze śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja.

Drugie śniadanie – można je również zjadać w szkole. Powinny to być przygotowane w domu kanapki, świeże owoce lub jogurt.

Dieta – sposób jedzenia według tego, co zaleci dietetyk. Diety stosuje się, żeby poprawić stan zdrowia, uzyskać lepsze samopoczucie, a także zmniejszyć lub zwiększyć masę ciała.

Dojadanie – jedzenie między podstawowymi/głównymi posiłkami małych przekąsek. Często są to niezdrowe słodycze lub słone przegryzki.

Wskaźnik BMI – dietetyk wyliczy ten wskaźnik po zważeniu Twojej masy ciała i zmierzeniu Twojego wzrostu. Wskaźnik BMI ocenia czy masa ciała jest prawidłowa, czyli czy nie masz nadwagi lub niedowagi.

Nadwaga – zbyt duża masa ciała. Jest to stan niezdrowy dla Twojego organizmu. Może powodować groźne choroby.

Należna masa ciała – jest to masa ciała, która jest dla Ciebie odpowiednia. Wyliczy ją dla Ciebie dietetyk.

Kaloria – jest to jednostka miary do opisania ilości energii, którą czerpiesz z jedzenia i picia. Jeśli zjesz za dużo, to Twój organizm przekształci nadmiar kalorii w tkankę tłuszczową.

Cholesterol – rodzaj tłuszczu, który zjadasz z produktami takimi jak: mięso, sery, masło. Jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, ale nie w zbyt dużych ilościach. Nadmiar cholesterolu w organiźmie odkłada się w naczyniach krwionośnych, przez co krew nie może odpowiednio krążyć po organizmie.

Alergia pokarmowa – stan organizmu, w którym walczy on ze zjedzonym pokarmem w taki sam sposób, jak z bakteriami czy wirusami. Osoby cierpiące na alergię pokarmową muszą unikać jedzenia pewnych produktów tzw. alergenów.

Wegetarianie - osoby, które nie jedzą mięsa i produktów pochodzących od zwierząt np. jajek, mleka. Jedzą za to duże ilości warzyw, owoców, produktów zbożowych, orzechów.

Witaminy i składniki mineralne – składniki pożywienia, które odpowiadają za odpowiednie funkcjonowanie i wzrost organizmu. Są potrzebne w małej ilości. Znajdują się w produktach pochodzenia roślinnego (owoce, warzywa, produkty zbożowe), jak również pochodzenia zwierzęcego (mięso, ryby, nabiał, jaja). Zbyt mała ich ilość w diecie może powodować różne choroby.

Aktywność fizyczna
– celowe uprawianie sportu np. bieganie, piłka nożna, taniec. Ważne dla zdrowia i utrzymania odpowiedniej masy ciała.

Zapamiętaj!

Pij wodę – najlepiej gasi pragnienie.